Jarenlang zag Foued Abrouk hoe het 60 jaar oude olijfolieproductiebedrijf (Othena) van zijn familie moeite had om winstgevend te worden. Als merkloze producent/leverancier (“white-label”), en met slechts een handvol B2B-klanten in Frankrijk, Duitsland en België, bleven de winstmarges beperkt en hield het bedrijf met moeite het hoofd boven water.

We verkochten ongeveer 20 ton (olijfolie) per jaar, maar eigenlijk kwamen we nauwelijks rond“, zegt Abrouk, al jaren woonachtig in Brussel.

De afgelopen tien jaar heeft de 60-jarige zich enorm moeten inspannen om de Tunesische olijfolie, geproduceerd in Monastir, onder de aandacht te brengen van de Europese consument, maar tot voor kort zonder succes. In augustus 2025 besloot hij zich aan te sluiten bij de online marktplaats Temu om optimaal gebruik te maken van het grote klantenbereik. Dankzij dit nieuwe verkoopkanaal kon het bedrijf nieuwe verkoopmogelijkheden aanboren.

Al mijn Temu-bestellingen werden op organische manier gegenereerd zonder dat ik reclame-uitgaven had“, zegt hij. “Het is een sterke start en geeft me vertrouwen dat ik het bereik van Othena op deze manier nog verder kan vergroten.”

De ranke fles van Abrouk’s merk Othena.

De strijd die Othena in het begin moest voeren illustreert de uitdagingen voor kleine- en middelgrote ondernemingen (MKB) – toch zo’n  99,8% van alle bedrijven in Europa.  Deze bedrijven gaan in Europa gebukt onder marktfragmentatie en hoge drempels voor grensoverschrijdende verkoop.

Hoge kosten van reclame over de grens en de met elkaar concurrerende Europese markten maken het moeilijk voor bedrijven als Othena om in het buitenland voet aan de grond te krijgen.

Temu werd in mei 2023 in België gelanceerd en stelde zich in november 2024 open voor lokale handelaars. Het platform biedt een nieuw, laagdrempelig kanaal waarmee verkopers direct toegang krijgen tot consumenten in het hele land.

Het stelt verkopers ook in staat om buiten België uit te breiden door online winkelfronts open te stellen voor andere Europese markten. Hierdoor ontstaan nieuwe, exportmogelijkheden en kunnen handelaars hun bereik danig vergroten.

Temu is momenteel gewoon erg populair in Europa. De gebruikersbasis is groot en mensen praten erover,” zegt Abrouk hierover.

De olijfgaard van de familie Abrouk in Tunesië.

Uitbreidingsplannen

Eerder had Abrouk geprobeerd Othena’s producten op andere grote e-commerce marktplaatsen te plaatsen, maar vond deze platforms te complex voor kleine bedrijven, vooral vanwege de hoge commissiekosten en onvoldoende praktische ondersteuning.

Zijn ervaring met Temu was echter wel positief. Hij zei dat het “onboardingproces” soepel verliep en dat het personeel nuttige feedback gaf, bijvoorbeeld over de keuze van foto’s. Deze ondersteuning heeft hij niet van andere platforms ontvangen.

Na deze bemoedigende start is Abrouk van plan om binnenkort via Temu zijn product aan te bieden in Frankrijk, Duitsland en Turkije. Hij heeft vertrouwen in de kwaliteit van Othena’s olijfolie die, overigens zonder extra toevoegingen, naadloos aansluit bij de smaak van de Europese consument.

Ons doel voor het komende jaar is om duizenden bestellingen via onze Temu-winkels te bereiken, en we zijn ervan overtuigd dat we dat kunnen bereiken,” zegt een tevreden Foued Abrouk.

Comments are closed.